söndag 20 januari 2013

Michelinrestaurang - Lux - Stockholm

Idag firade jag och Kevin 7 år tillsammans. Jag överraskade honom med en middag på restaurang Lux som har en Michelinstjärna.

Vi har som tradition tillsammans att försöka testa en Michelinrestaurang i varje land vi besöker.
Vi har hittills besökt Michelinrestauranger i Barcelona, Nice, Tokyo, Hongkong och Rom (kommer att berätta mer om de senare). Eftersom vi tillsammans inte har varit på en Michelinrestaurang i Sverige var det därför passande att besöka en på vår dag.

Lux har en stjärna i Guide Michelin och ligger på Lilla Essingen, strax intill vattnet. De serverar vanliga rätter men populärast är deras avsmakningsmeny eller deras 5-rättersmeny. En sittning av någon av menyerna tar ca 4h.
Kevin valde deras avsmakningsmeny som består av 9 rätter och jag valde deras 5-rättersmeny. Som vanligt på Michelinrestauranger får man alltid appetizer och extra efterrätt som komplement till menyerna. Vi fick idag fem appetizer och två extra efterrätter.

Jag tycker att maten på Lux var fantastiskt god, verkligen en bra matupplevelse för de som älskar mat. Personalen var både trevliga och kunniga inom mat och vin. Lux är en av de bästa Michelinrestaurangerna vi har besökt och vill absolut rekommendera restaurangen till er. Den får 10 av 10p!

Eftersom det var totalt 22 rätter kommer jag därför inte att skriva om rätterna, utan kommer endast att lägga upp en bild av varje rätt. För att skilja på rätterna för respektive meny kommer jag att lägga upp bilderna separat. Se gärna deras meny på hemsidan om ni vill veta lite mer om respektive rätt.

Enjoy!


Lux
Primusgatan 116
112 67 Stockholm
Tel:08-619 01 90
www.luxstockholm.com




Komplement till menyn

Strut med sikrom och crème fraiche
Svampgéle
Syrad lax
Svamp- och tryffelsoppa
Profiterol
Surdegsbröd med två sorters närproducerat smör
Gélegodis och vitchokladdoppad marshmallow
Mini Mumsmums





5-rättersmeny







Avsmakningsmeny


4 kommentarer:

  1. Ska dit och prova!!! Grattis till Er båda! //Yippster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Yippi! :)
      Du är faktiskt en av de som jag tänkte skulle gilla restaurangen.

      Radera
  2. Grattis!! Tack för tipset, jag har bokat bord nu :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Josie! :)
      Kul att tipset var lyckat! Ni får återkoppla efter ni har varit där!

      Radera