måndag 14 januari 2013

Recept - Hemlagad pasta och pesto

Jag lovade i första inlägget att jag skulle skriva mycket om mat och olika restauranger. Har hittills skrivit om några restauranger och middag hos vänner. Tycker nog att det är dags att jag skriver ett inlägg om mat som är lagad av mig själv.

Idag gjorde jag ett spontanköp, jag köpte en pastamaskin!
Med min nya pastamaskin beslutade jag mig för att ge mig in på hemmalagad tagliatelle och även hemmagjord pesto till en vegetarisk pastarätt som jag brukar laga, "Halloumi-pesto-pasta". Rätten är ett perfekt val för er som vill laga något enkelt efter jobbet. Denna gång tog det 1,5h för mig att laga rätten inkl. egen pasta och pesto (och ta bilder själv). Nästa gång tror jag att det kommer att ta ca 40min. Med köpt pasta och pesto brukar det ta ca 10-15 min att laga.


Jag brukar betygsätta min egen mat och kommer att göra det på bloggen också. Den här gången kan jag nog säga att jag lyckades.
Jag ger nämligen min rätt "Halloumi-pesto-pasta" 9 av 10p

Det var faktiskt riktigt riktigt gott! (Lite förvånad själv)

Här kommer ett enkelt beskrivet recept med tillhörande bilder. Om ni har några frågor är det bara att höra av er.


Recept
Pasta 4p

Ägg, 2st
Olivolja, 2msk
Vatten, 2msk
Salt, 2krm
Durumvetemjöl, 2dl
Kärnvetemjöl, 2dl

Blanda alla ingredienser ovan och knåda i ca 10min.
Låt degen vila under handduk i 30min
Kavla lite lätt och använd sedan pastamaskinen för önskad tjocklek och form.


Pesto
Vitlök, 1/2 klyfta
Basilika, 1 kruka
Parmesanonst, 50gr
Pinjenötter, 25gr
Salt & Peppar

Mixa samtliga ingredienser, med parmesan i slutet.


Halloumi-pesto-pasta 4p
Pasta
Pesto, mängd enligt eget tycke
Halloumi, 1pkt
Purjolök, mängd enligt eget tycke
Paprika, 1st
Oliver med kärnor, mängd enligt eget tycke
Salt & Peppar 
Parmesanost till garneringen

Koka pastan i ca 3-5min, till al dente.
Stek samtidigt halloumi, purjolök, paprika och oliver, tills halloumin får lite färg och grönsakerna blir lite lagom mjuka.
Slå av pastan utan att skölja med kallt vatten. 
Häll ner pastan i stekpannan tillsammans med de stekta ingredienserna och tillsätt sedan peston och rör om.
Garnera gärna med lite parmesanost när det är upplagt på tallriken.






 

1 kommentar:

  1. Tredje gången gills! Nu måste det funka :P Det ser super gott ut Nicole, vi måste få testa nästa gång :) Kram

    SvaraRadera