måndag 28 januari 2013

Recept - Minisemlor

Igår bakade jag minisemlor till gårdagens stormiddag som jag var bjuden till. Receptet jag använde var Leila Lindholms recept för semlor. Jag valde dock att använda lite mindre socker och göra en halv sats och gjorde minisemlor istället.
Jag fick bra respons på dessa semlor så jag tror att ni kommer att gilla dem också!


Recept 
Minisemlor ca 20st


Vetedeg
Kardemummakärnor, 1 msk
Mjölk, 1,5dl

Jäst (färsk, söt deg), 25gr
Strösocker, 1 - 1,1/2 dl

Salt, 1/4tsk
Smör (rumsvarmt), 75gr
Ägg, 1/2st (det andra halvan kan ni spara för att pensla)

Vetemjöl special, 5-6dl.

1. Krossa kardemummakärnorna i en mortel (om ni ej har en mortel hemma som jag, använd en bunke och en stor slev)

Värm kardemumman med mjölken i en kastrull till fingervarmt.
Blanda jästen, mjölken/kardemumman, saltet, smöret, ägget och halva mängden mjöl i en bunke. 

Tillsätt lite mer mjöl och knåda i taget tills du får en "elastisk" och slät deg.
Låt degen vila i bunken täckt med en bakduk i ca 45-60min, till dubbla storleken.


2. Knåda lite till och sen rulla ut degen i längder för att lättare fördela till små portioner.
Rulla sedan de till små bollar med en hand genom att trycka och cirkulera med en platt handflata och lätta lite på trycket samtidigt som du böjer handflatan lite lätt.

3. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och låt de vila ytterligare en gång under bakduk i ca 45-60min.

4. Pensla med det kvarstående halva ägget.
Grädda i mitten av ugnen i ca 5 min på 200 grader.

5. Låt svalna och skär en bit på toppen och gröp ur lite i mitten till mandelmassaröran.


Mandelmassaröra
Sötmandel, 125gr
Strösocker, ca 1dl

Mjölk
Lite av det urgröpta i mitten från de färdiggräddade bullarna.


Skålla mandlarna
Mixa de tillsammans med sockret i en mixer.

Blanda mandelmixen med lite mjölk och det urgröpta från bullarna till en röra
Fyll i gropen av bullarna från det tidigare urgröpta.


Grädde
Vispa och lägg i en spritser.
Spritsa!


Pricken över i:et

Använd en tesil för att dekorera med florsocker.



Dessa behöver ni
Mortel à la Nic
Blanda
Knåda med lite mjöl åt gången
Vila under bakduk i 45-60 min
Tryck och cirkulera
Efter att ha vilat andra gången i 45-60min.
Pensla med resten av halva ägget
Gräddade i ugnen i 200grader i ca 5 min
Koka mandlarna i ca 1-2min (förkoka vattnet innan)
Skölj med kallt vatten och skala mandlarna
I mixen
Mixa med sockret
Mixade mandlar och strösocker
Mandelmassaröran
Mandelmassaröran i groparna
Grädden i spritsern
Dekorera florsockret med en tesil
Mini

3 kommentarer:

  1. Det här var den bästa namnsdagen på länge. Snälla Amanda bjöd mig på en av dina semlor och de var THE BOMB!!! Bra bakat, väldigt goda, nom nom nom:) http://www.weirdsky.com/miscImages/hamster2.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis på namnsdagen Karl (gissar jag på).
      Kul att du tyckte om den trots att det var en dagen efter semla. :)

      Radera
    2. Du fick faktisk två semlor Kalle =)

      Radera