tisdag 12 februari 2013

Rom - Världens godaste gelato

Jag tänker inte skriva ett långt reseinlägg om Rom, just för att det är Rom. De som inte redan varit där och vill åka dit vet redan vad man kan, ska, vill se och göra. Vad gäller maten så gäller det att ha tur, hälften av de jag pratat med har sagt att det är jättebra mat och hälften sagt att de haft samma "otur" som oss. Missförstå mig inte, jag menar inte att det var dålig mat i Rom, utan vi blev inte "frälsta" över restaurangerna och maten i Rom. Antagligen rörde vi oss för nära kärnan och turistfällorna eller så hade vi för höga krav och förväntningar efter vår förra "trettonhelg-resa" vi gjorde i Nice 2012 som vi fortfarande har högst på listan vad gäller bästa matresan. Jag är nog även lite mer mademoiselle av mig.
Samtidigt har jag varit i de italienska alperna några gånger och ätit en del bra mat där också, framför allt var det mer variation av rätter än det vi hittade i Rom.
 
Men, jag måste dock erkänna att italienarna är de bästa i hela världen på att göra gelato! Vi hittade en gelateria alldeles framför Vatikanstaten som enligt oss sålde världens godaste glass, cherry flavour! Så god var den att vi var tvungna att gå ända dit igen, för att få äta glassen en sista gång innan vi åkte hem samma dag. Om jag fick välja så skulle vi ätit det varje dag, men vi hann tyvärr inte med det.

Därför skriver jag detta inlägg, så att ni får chansen att testa glassen ni själva den dagen ni reser till Rom.

I övrigt tyckte jag om Rom, trevliga människor och härligt gångavstånd till alla mäktiga sevärdheter.



P.s Kan rekommendera iQ Hotel Roma, centralt beläget med fräscha rum och gratis wifi D.s


Världens godaste Gelato - Cherry flavour

4 kommentarer:

  1. Håller med om det mesta du skriver här: godaste glassen,staden är lagom stor, allt man vill se eller göra är på gångavstånd. Och jag som älskar historia kan inte välja bättre stad än Rom! /Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nästa gång du är där måste du testa glassen! :)

      Radera
  2. i always have to eat the coffee flavour every time when i was there.. :)

    SvaraRadera