måndag 11 februari 2013

Gott nytt kinesiskt nyår!

I helgen var jag hemma hos mamma för att fira kinesiskt nyår med familjen och det nya tillskottet Evelin. Det är alltid lika trevligt att komma hem, till en massa god mat och den mysiga familjen. Denna helg kunde dock ha varit lite bättre, för min del i alla fall.

Som ni vet så var jag sjuk förra veckan, jag trodde att jag hade blivit frisk men blev tyvärr sjuk igen. Blev så pass sjuk att jag i stort sett, till 90% var sängliggande hela helgen. En massa alvedon, bafucin, sömn, tjockt täcke, olika variationer av varma drycker såsom ingefära, salt, honung mildrade lite av det jobbiga. Hade inte ork att göra något alls och kunde inte prata för att jag har tappat rösten helt, så social var jag. Som tur var så hjälpte hela familjen mig med allt så jag behövde inte röra ett finger, vilket jag inte heller kunde. 
Fick t.o.m lite tårar några gånger då jag försökte svälja saliven och det kändes som rakhyvel, har aldrig mått såhär dåligt innan av en förkylning/feber så jag undrar om jag inte åkte på en influensa. 
Nu hoppas jag och siktar på att bli frisk snart! 


En helt vanlig middag hos mamma
Hot pot!
"Djong" en risrätt med kött och bönor i,
som man virar bananblad runt och ångkokar  
Helt ok med att vi fotar henne
Börjar att säga stop
Trött på hela familjen som fotar
"Djin dui" klassiskt kinesisk efterrätt
Detta och en liten skål kinesisk gröt är det enda
jag velat/kunnat äta på nästan 48h, inte lik mig

6 kommentarer:

  1. Du har ju halsfluss din tokafia!! Du behöver penicillin för att bli frisk kära fröken envis.
    Kramar!
    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säker? Inte influensa? Nu försöker jag vila upp mig och bli frisk. Så himla trött på att vara sjuk. När kommer du och besöker då?

      Radera
  2. Har du tittat i halsen ifall det finns några vita prickar där? Gud, vilken god mat din mamma lagat! Hur orkar hon? Jag förstår att du längtar hem till mamma. ;) Krya på dig Nic! /Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inga vita prickar. Ja en massa god mat, förstår inte heller hur hon orkar. Men hon finner glädje i att folk tycker om hennes mat så det är bara roligt tycker hon.

      Radera
  3. Det var inte att gissa sig fram till det du ville med händer i luften med massa pekande, men klart att vi tar hand om dig! =) Måste bli frisk till helgen! Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej ännu värre med Kevin, jag vet vilka jag inte ska vara i samma lag med när det gäller charader iaf haha.

      Radera