onsdag 13 februari 2013

Nice - Bästa matresan

Vid det här laget så har nog ni alla förstått att jag älskar mat och reser för att kunna äta allt gott som finns utomlands. En lyckad semester för mig är att kunna njuta av god mat, vila, bara vara och njuta av staden utan stress och absolut utan några bestämda tider eller planeringar. En lyckad semester som även är bästa matresan var när vi åkte till Nice under trettonhelgen 2012. Vi ställde aldrig klockan, åt det vi ville äta och gjorde det vi ville göra; typ absolut ingenting!

Vi hade som mål att hinna med ett besök hos en michelinrestaurang, det är ju ett måste när man befinner sig i Michelinens hemland.
Vi var i Nice under fyra dagar och hann äta på två michelinrestauranger totalt tre gånger, bägge restaurangerna var riktigt bra både när det gällde maten och servicen. Jag kommer att skriva mer om de senare i separata inlägg. 

Förutom många bra michelinrestauranger, vietnamesisk fastfood, ostron, moules blev det även mycket efterätter: macaron, glass, eclair och såklart fransk sufflé.
Vi fick bord på restaurang Le Bistro Gourmand som är känd för deras sufflé, vilket jag nu förstår varför. De har världens godaste chokladsufflé, den hade en kraftig smak av choklad och var luftig som en sufflé ska vara samtidigt lika rinnig som en chokladfondant, den var himmelsk! Läste även nu att de i år har fått sin första Michelinstjärna, kul för de! 


Så om ni åker till Nice, se då till att inte missa inte Le Bistro Gourmands gudomliga chokladsufflé, njuta av alla michelinrestauranger samt alla andra bra restauranger som man kan hitta nästan överallt.


Längtar redan tillbaka till Nice! 



Jättepopulär boulangerie nära hotellet.
Kevins hörna
Min hörna
Hur lyxigt är inte deras fastfood?

Apelsinsufflé
Sist men absolut inte minst
Den gudomliga chockladsufflén

4 kommentarer:

  1. Åh så smarrigt allt ser ut. måste komma ihåg att be om en lista på alla ställen i nice. ska dra dit med kit nån vacker dag :) // vays

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja allt var verkligen gott! Säg till när ni ska dit så får ni alla våra tips!

      Radera
  2. Åh, vad härligt det ser ut!! Jag och min man åker dit imorgon, för första gången. Vad heter det fina "bageriet", allt ser gott ut!! Restaurang tips? Ska regna en del nu, så vi lär ha mycket tid för mat :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att du lämnade en kommentar.
      Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag ej hann svara innan, såg inte detta meddelande förrän nu. Vet inte hur jag kunde missa det.
      Hoppas att ni hittade restaurangerna ändå och hade en lika fantastisk vistelse som vi hade. Jag har skrivit separata inlägg om Michelinrestaurangerna i Nice, har du sett de?

      //Nic

      Radera