tisdag 17 december 2013

Tjejmiddag med kavring, boeuf och chokladsufflé

Ikväll var det min tur att hålla i middagen för vår tjejträff och jag valde att bjuda på alla mina favoriträtter. Det bjöds på kavring och oliver innan maten, beouf bourguignon till varmrätt och chokladsufflé med vaniljglass till efterätt. Till det drack vi en av mina favoritvinsorter, det röda vinet Valpoliciella Ripasso och Riesling för de som föredrar vitt. Om ni inte vet vilket vin ni ska välja kan ni alltid välja Valpoliciella Ripasso, det är ett säkert kort, man blir aldrig missnöjd.

Nedan kommer ett recept på kavring, som är väldigt enkelt att baka och väldigt god.
Recept på boeuf bourguignon hittar ni här och recept på chokladsufflé hittar ni här!














Recept - Kavring  (ger en limpa)

Rågsikt, 7 dl
Bikarbonat, 1 msk

Malda brödkryddor, 1 msk
Salt, 0.5 tsk
Brödsirap, 4 dl
Lättfil, 4 dl

Smörj en limpform med smör.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner sirap och lättfil till en deg.
Häll över i formen.
Grädda i ugnen i ca 50-55 min på 175 gr.


Tips! Baka hellre lite än för mycket då det är enkelt att baka och godast när det är nybakat.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar