måndag 16 december 2013

Recept - Chokladkola



Recept - Chokladkola

Choklad (70%), 125 gr
Ljus sirap, 1,5 dl
Strösocker, 3 dl

Smör, 100 gr
Vispgrädde, 1,5 dl
Salt, 0,5 krm

Smält smöret tillsammans med grädde, sirap, salt och socker.
Koka upp blandningen och tillsätt sedan chokladen som är bruten i mindre bitar.

Låta koka upp till ca 120-124ºC. (Om du önskar en knäckigare konsistens på kolan ska den kokas upp till 130ºC). Jag använde en stektermometer vilket underlättar en massa och kunde lätt koka upp till önskad temperatur. Om du ej har en stektermometer kan du göra kola-testet genom att klicka ner en droppe kola i ett glas kallt vatten då ska den behålla formen, se bild nedan. Jag valde 122ºC vilket påminner mycket om Riesen både i konsistensen och chokladsmaken  När den perfekta temperaturen konsistensen är nådd, kan du antingen hälla över i små knäckformar eller på en smord/bakplåtspappertäckt plåt som du sedan använder slår in med bakplåtspapper. Jag valde bägge alternativen. 


Tips! När jag hällde över kolan i knäckformarna använde jag mig av en liten mjölkkanna och en liten sked som "stoppare", vilket var väldigt smidigt. Låt sedan svalna på ett plant underlag.

OBS! Var försiktig så att du inte bränner tungan när du smakar av kolan då den är över 100ºC varm.


Dessa behöver ni



Använd en stektermometer
Eller gör kola-testet
Knäckformar
Mjölkkanna till hjälp





Perfekt julklapp



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar