torsdag 19 december 2013

Restaurang - B.A.R.

Igår var jag på restaurang B.A.R. och firade min födelsedag tillsammans med Manda, Michelle och Kevin.

B.A.R. är systerkrog till Lux och E.A.T., som ni märker så är tre bokstäver deras signatur. Jag har varit på B.A.R. en gång tidigare och velat äta där flera gånger efter men det har alltid varit fullbokat, därför har det aldrig blivit av förrän nu. Man kan alltså inte ta en spontanmiddag på bar, speciellt inte under helgerna. För att ligga så avskilt som den gör är jag lite förvånad att den är så populär. Det måste betyda att det är maten och servicen som lockar folk dit, det är ett bra tecken. Förra gången jag var där blev jag lite besviken över att de plockade undan tallrikarna allt efter de blev tomma och inte när alla i sällskapet var klara. Det påverkar samtalsdiskussionerna negativt när man ser att personalen roterar runt alla bord och spanar efter tomma tallrikar över axeln på en. Man blir speciellt störd under middagen när de tar bort tallrikarna etc. när man inte ens var färdig, vilket de gjorde med min vän som beställde potatispuré. Först blev hon förvånad att det var en "matskedstor" puré som kom in som side, men ännu mer förvånad blev hon när de plockade bort skålen när hon endast hann äta halva delen av den "matskedstora" purén. Det var förmodligen för att servitrisen trodde att den var tom, men den var tom redan när den kom in, kan jag tycka.
Den här gången plockade de undan när vi alla i sällskapet var klara, det var jag nöjd över. Vi valde att kombinera en egen skaldjursplatå med ostron, havskräftor och kokta räkor till förrätt, det är alltid gott med skaldjur och det var det den här gången också. Till varmrätt valde jag deras fish and chips, Manda valde en av deras smårätt; krispig bläckfisk samt risotto som side och både Michelle och Kevin valde deras fisk- och skaldjursgryta. Jag tyckte att min fish & chips var helt ok, detsamma tyckte jag om Mandas bläckfisk, dock tyckte jag väldigt mycket om hennes risotto. Vad gäller deras fisk- och skaldjursgryta var den också endast ok, jag har ätit bättre. Till efterätt valde vi alla olika rätter och valde nog för många då vi var rätt så mätta redan efter varmrätterna. Jag valde deras nötrostade päron med chokladglass och hasselnötter, Manda valde varm nyponsoppa med vaniljglass och biskvier, Kevin valde deras kanelstekta äpple med äppelsorbet, kanelparfait och havrefras och Michelle den klassiska crème brulee. Av alla de här fyra efterätterna tyckte jag endast om crème brulee, dels för att det är en av mina favoriter och att den hade perfekt knäckig sockertäcke på, men även för att de andra tre efterätterna var tok för söta och var inte helt bra kombinerade. Jag tyckte inte att min nötrostade päron passade ihop med chokladglassen, det skulle passa bättre med vaniljglass eller mintgräddglass och varm och mäktig chokladsås som man häller på separat. Dessutom smakade päronet inte som rostad, det smakade och såg mer ut som kokt. Vad gäller Mandas nyponsoppan så var den alldeles för söt, det skulle vara bättre om nyponsoppan hade mindre sötma och mer syrlighet i sig som skulle passa bättre ihop till den söta vaniljglassen, nu var det sött på sött. Vad gäller Kevins efterätt så skulle det var bättre om äppelklyftorna hade stekts på lite mer och kanske i en knäckig och ingefärssmaksatt sockrad smör, sen skulle det inte skada att ha i lite mer havrefras. Det är aldrig fel att ha i mer havrefras eller dylikt tillsammans med stekta äpplen. Sammanfattningsvis tyckte jag att maten var helt ok, inget lyriskt över det, däremot tyckte jag väldigt mycket om deras skaldjur och knäckebröd från Kringelgården i Saltsjöbaden. Personalen var jättetrevliga och detsamma var inredningen. En sak jag dock inte riktigt förstod var hur de tänkte när de inredde lokalen med de bord och bänkar som vi fick. Bordet vi satt vid är egentligen en sexmanna bord, t.o.m jag som räknas som "petite" tyckte att det kändes lite klaustrofobiskt med det lilla utrymmet man hade mellan bordet och bänken och vi var ändå bara fyra personer. Vi såg ett bord med 5 fullvuxna män, de som satt tre i rad fick bokstavligen nästan lägga armen om varandra för att få plats. 


Kort om B.A.R.
Svårt att få bord, helt ok mat, fräscht skaldjur



Pris: Medel
Ingår: Brödkorg och smör

Maten: 3
Atmosfären: 3
Servicen: 3
Helhetsbetyg: 3


B.A.R.
Blasieholmsgatan 4b, City

Tel: 08-611 53 35
www.restaurangbar.se


















2 kommentarer:

  1. Nice, vad trevligt ni hade då.... Grattis i efterskott förresten!

    Glöm inte att B.A.R. :s signatur är tre bokstäver och TRE punkter :p likadant med E.A.T., eftersom sista bokstaven också är en förkortning (sa alltid min lågstadielärare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Bra påminnelse!
      Tack Seven! :)

      Radera