onsdag 11 december 2013

Restaurang - Pontus!

I måndags var vi ute och åt middag på restaurang Pontus! för att fira Kevins pappas födelsedag.

Pontus! är en väldigt stabil restaurang. Jag har ätit där flertal gånger både i deras matsal och deras pocket och har varken blivit frälst eller besviken, det är helt enkelt en bra restaurang för trevliga middagar. De gångerna jag har varit där har jag ätit à la carte. Nu har de i matsalen börjat med olika avsmakningsmenyer på 5-6 rätter för ett helt ok pris, vilket vi valde den här gången. De har som regel att endast tillåta max två olika typer av menyer för samma sällskap, för att alla ska kunna få maten samtidigt. Vår servitör Gustaf, som var väldigt proffsig och trevlig, berättade att deras mest populära meny (som man även kan se på hemsidan) var Joy the world som är julinspirerad. Det var den enda menyn jag inte ville välja just för att jag vill undvika julmaten i alla olika former så länge som möjligt, tills julen kommer. Jag kan tänka mig att den är mest populär för att företag väljer att ha deras julbord där och väljer den menyn. De två menyerna sällskapet kom överens om var Rock and rollie bollie som var en blandning av fast food och fine dining och As time goes by som var en salig blandning av olika klassiska rätterVarje par valde två olika menyer för att kunna smaka på så många rätter som möjligt. Det som inte passar den ena passar utmärkt för den andra, vilket stämde överens med mig och Kevin. Jag tyckte att maten var bra, fortfarande ingen wow-faktor, men bra ändå. Av de tio rätterna de två menyerna erbjöd var det fem som jag tyckte om. Det var tre rätter från Rock & Rollie Bollie vilka var; Garden roll (typ en lax- och avokadosommarrulle), Ankleverburgare Rossini med märg och fikon samt Marängsviss deluxe och de resterande två från As time goes by vilka var Persiljestuvad kalvbräss i vol au vent och Hummerqueneller med tryffel, pumpakräm och brysselkål. Alla dessa rätter hade en bra kombination och smak. De andra rätterna föll mig verkligen inte i smaken. Jag tycker att deras avsmakningsmenyer var bra och prisvärda, dels för att jag kunde byta med Kevin och han med mig så att vi fick de rätterna vi gillade mest, men även för att det är ett ypperligt trevligt sätt att äta middag med trevligt sällskap. Våran middag varade i nästan 4h utan att det kändes för länge eftersom de olika rätterna blev en bra paus i diskussionerna. Jag kan rekommendera Pontus! för en trevlig middag, vare sig det är à la carte eller ur deras avsmakningsmenyer.
Jag tycker även om deras inredning med de olika avdelningarna och runda bord. För mig är runda bord ett säkert kort för trevliga middagar, för då äter man garanterat middag med hela sällskapet.
Kort om Pontus!
Stabil, bra mat, trevlig atmosfär och service.


Pris: Medel
Ingår: Oliver, brödkorg med smör


Maten: 3
Servicen: 4
Atmosfären: 4
Helhetsbetyg: 4


Pontus!
Brunnsgata 1/Norrlandsgatan, Stureplan
Tel: 08-545 273 00
www.pontusfrithiof.com




Oliver och brödkorg

Ankrillette med madeiragelé och rostad levain
“Garden Roll” med sesamlax
Oxsvansconsommé
Kalv- och tryffelkorv med
silverlökschoucroute och tryffelsenap
Fish ’n chips ”Bouillabaisse”
Persiljestuvad kalvbräss i vol au vent
Ankleverburgare Rossini med fikon, märg
och tryffelmajonnäs
Hummerqueneller med tryffel,
pumpakräm och brysselkål
Marängsviss deluxe
In the making
Crêpes Suzette
Hade en fransman till bords...Mais oui

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar