söndag 22 december 2013

Recept - Renées citronsill

Det här receptet på citronsill fick jag från min vän Renée som jag testade att göra igår för att ta med på de olika julfesterna. Det är första gången jag gör denna men efter att ha smakat på spadet efter att ha legat i en dag ser det lovande ut. Den ska helst stå i tre dagar men ok att äta efter en dag. Om ni gör den idag blir det därför perfekt till julafton.


Recept - Renées citronsill (ger ca 2 burkar)

Inläggningssill, 4 filéer

Socker, 2-3 dl
Vatten, 6 msk
Citroner, 3-4
Morötter,
Purjolök
Rödlök
Gullök
Kryddpeppar
Kryddnejilkor
Lagerblad
Dill


Skölj inläggningssillen och dela sedan i mindre bitar.

Blanda samman socker, vatten och saften från citronerna till ett spad.
Dela morötterna purjolöken och lökarna.
(På Renées recept står det att man ska finhacka gul- och rödlöken, jag valde dock att endast skiva de för att få lite mer tuggmotstånd. Dessutom missade vi att köpa rödlöken så det blev endast gullök denna gång).

Krossa kryddnejlikorna och kryddpeppar i en mortel.
Varva rotfrukterna, sillen, kryddorna, lagerblad och dillen i gamla glasburkar.
Häll på spadet och toppa med en skiva citron.
Lägg gärna under press och låt stå i kylen i ca 3 dagar.
Smaka av efter en dag och lägg i mer av det som verkar saknas.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar