tisdag 17 december 2013

Restaurang - Stallmästaregården

Idag var jag med jobbet och åt "jullunch" på Stallmästaregården. Vi är eniga om att undvika julbord så mycket det går, vilket passar mig perfekt.

Stallmästaregården är ett hotell och restaurang som ligger precis i utkanten av Stockholm city, vid Norrtull, och ingår i Nobis-gruppen. När man anländer till Stallmästaregården möts man direkt av de två idylliska trähusen som ligger på varsin sida om de två mäktiga träden som omringar lusthuset i mitten. Bakom allt detta ser man Brunnsviken som ger en ro så att man glömmer motorvägen som ligger strax bakom ryggen på en.
Jag har aldrig varit på Stallmästaregården men har länge velat testa, därför såg jag fram emot denna lunch. De har delat in de två trähusen i två olika typer av sittningar, det ena, till vänster, serverar à la carte och det andra julbord, vi gick såklart till det vänstra huset.

När man kommer in möts man av hotellreceptionen och längre in ligger restaurangen. Restaurangen renoverades 2012 har en modern men ändå lantlig inredning med mörka toner och mycket koppparfärg på både lampor och soffgrupper, gillar inredningen starkt. På Stallmästaregården är det affärsluncher eller finluncher som gäller, med varmrätter från 155 kr-295 kr. Eftersom jag inte var sugen på kött och är inte så förtjust i gravad lax blev det en Dagens för mig, som var den klassiska torskrätten med ägg räkor och pepparrot. Till efterrätt valde jag det som såg mest spännande ut, vilket var fänkålspannacotta med salmbär, lakrits och råg. Det var mycket av efterätten som var premiär för mig såsom salmbär, fänkålspannacotta och råg i dessert. Jag gillar att välja de mer spännande och mindre vanliga rätterna för att få testa på nya grejer. Jag var glatt överraskad av fänkålspannacottan, den hade en perfekt smak och var inte lika söt som vaniljpannacotta, som jag dessutom har tröttnat på. Salmbären som är gotländsk blåhallon påminner mycket om björnbär, vilket den är besläktad med, men mycket surare. Råg i desserter är nytt för mig, det var rostade och karamiliserade rågkrutonger de hade i och som passade perfekt med resten. Jag blev imponerad av maten på Stallmästaregården, de hade tillagat det bra och la upp det riktigt fint. Förutom att Stallmästaregården bjuder på en fin miljö, god och spännande mat erbjuder de även en bra service. Jag kan varmt rekommendera Stallmästaregården för en finare lunch eller en trevlig middag, var dock beredd på en massa kostymnissar. 

Kort om Stallmästaregården:
Idylliskt, vid vattnet och god mat.


Pris: Lunch från 155 kr, middag medel.
Ingår: Brödkorg, smör


Maten: 4
Servicen: 4
Atmosfären: 4
Helhetsbetyg: 4


Stallmästaregården
Norrtull
Tel: 08- 610 13 03

www.stallmastaregarden.se









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar