tisdag 18 februari 2014

Restaurang - Rolfs kök


Rolfs kök är en klassisk svensk restaurang som ligger på Tegnérgatan. Restaurangen öppnades 1989 av Rolf Nilsson och Guy Taylor och har funnits i samma lokal sedan dess. År 2003 övertogs den av den renommerade kocken Johan Tureskog och hans barndomskompis Klas. På Rolfs kök serveras klassiska rätter såsom rödvinsbräserade oxkinder och råraka med kalixlöjrom i modern satsning. Jag har länge velat besöka Rolfs kök, speciellt när man jämt får höra att deras oxkinder ska vara en av de bästa man någonsin har ätit, att den bara smälter i munnen. Nu när jag äntligen besöker Rolfs kök måste jag ju välja den rätten. Jag och Kevin valde två varmrätter som vi delade på, ena var såklart oxkinden med tryffel- och potatispuré och den andra var konfiterad fläsksida från Rocklunda gård med vitkål, ölkokt lök & rostad vitlök. Den har jag inte hört lika mycket om, nu när jag tänker efter har jag nog inte hört något alls om den. Jag tror att många fortfarande finner fläsksida lite avskräckande med sin fett och svål. Jag hoppas att många vågar ta det steget och väljer fläsksida mer. Fläsksida är en av mina absoluta favoriter. Den kan bli dålig om man inte kan tillaga den bra men den kan även bli oförskämt bra, när det är en duktig person bakom spisen.
Oxkinden uppfyllde mina höga förväntningar, köttet var mört och såsen hade en perfekt och len smak och konsistens. Dessutom var tryffel- och potatispurén som serverades till riktigt bra, jag slickade bokstavligen rent gjutjärnsformen som den kom i.
Oxkinden i all ära, men kvällens stora stjärna var ändå fläsksidan. Den här gången gången var den oförskämt bra. Det är bland det godaste jag har ätit, svålen var krispig och smakrik medan köttet var saftigt och mört. De hade tillagat köttet till perfektion och det var bokstavligen himmelskt god. Tillbehören som kom till passade rätten perfekt, tillsammans var det som en mjuk smakexplosion i munnen. Om ni besöker Rolfs kök måste ni definitivt välja fläsksidan, lita på mig, den är gudomlig god. 

Till efterrätt valde Kevin deras vaniljsufflé som serverades med hjortronglass och hans vän deras mandelrullrån med lingongrädde & kanelglass. Jag fick smaka på bägge rätterna. Vaniljsufflé var helt ok, men jag föredrar den mindre rinnig och mandelrullrånen som var fyllda med lingongrädde och serverades med kanelglass var helt ok de med. Jag tror att jag fortfarande tänkte på fläsksidan när killarna avnjöt sina efterrätt, jag hade lätt kunnat ta fläsksida som efterrätt, så god var den. 

P.s. Frallorna var riktigt bra de med, missa inte de. D.s



Kort om Rolfs kök:

Fläsksida, fläsksida och oxkind.


Pris: Medel
Ingår: Bröd och smör


Maten: 5
Servicen: 4
Atmosfären: 4
Helhetsbetyg: 5


Rolfs kök
Tegnérgatan 41, City
Tel: 08-101 696

www.rolfskok.se















2 kommentarer:

  1. Har länge undrat om det krävs bordsbokning på denna restaurang eller om det oftast går att få bord om man bara droppar in. Vad tror du, nu när du vart där? :) /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bordbokning är alltid bra men om man gillar/kan tänka sig sitta vid baren som omsluter det öppna köket så tror jag att man lätt kan få plats även vid drop in. Dock tror jag inte att denna restaurang har nått ut till mainstream-restauranggäster då jag flera gånger tänkt äta där och sett att det funnits bord. Den gången vi åt där, bokade vi dagen innan. //Nic

      Radera