söndag 16 februari 2014

Recept - Skaldjursplatå med västerbottenpaj & Co.

Igår hade vi Manda och Joakim över på en lyxmiddag med champagne och skaldjursplatå bestående av hummer, kräftor, röka räkor och min och Mandas favorit, ostron. Till det gjorde vi en västerbottenpaj och hade olika goda ostar, knäcke och såser till. Recept på sides och hur man öppnar ostron kommer nedan.
















Recept - Västerbottenpaj

Vetemjöl, ca 2 dl
Smör, 100 gr
Vatten, 2 msk
Västerbottenost, 150 gr
Ägg, 1
Mjölk, 0,5 dl
Grädde, 0,5 dl
Salt
Peppar


Börja med att göra degen genom att blanda vetemjöl, tärnad rumstempererad smör, tillsätt sedan vattnet.
Tryck ut pajdegen i en mindre pajform och ställ den i kylen i 30 min.
Picka pajskalet med en gaffel och förgrädda det mitt i ugnen i ca 10 min på 200°C, låt sedan svalna.
Riv västerbottenosten och lägg sedan på det svalna förgräddade pajskalet.
Bland ägg, mjölk, salt och peppar och häll sedan över äggblandningen på osten i pajskalet, behåll gärna lite av pajkanten ovan ytan.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 min på 200°C.





















Tips - Hur man öppnar ostron

För att öppna ostron behöver du en fast skärbräda, en ostronkniv och en handduk. Lägg handduken på skärbrädan och ostronet i handduken så att du har handduken ovan och under handduken, se till att ha den kupiga sidan neråt för att behålla vätskan. Stick sedan ner ostronkniven i kortsidan av ostronet (den smalaste delen av den bakre sidan). När du har kniven inne, vicka kniven tills det släpper åt bägge hållen. Lägg de öppna ostronen på ett fat fyllt med is för att hålla de fräscha, servera direkt!

Man kan äta ostron så som de är eller med vitlöksvinägrett eller citron och tabasco. De är som godast naturliga. 










Recept - Rödlöksvinägrett

Rödlök, en bit
Rödvinsvinägrett, 2 msk
Vatten, 1 msk
Socker, en liten nypa

Finhacka rödlöken och blanda tillsammans med vinägrett, vatten, 
och en liten nypa socker. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar