söndag 23 februari 2014

Restaurang - Le Pain Francais Avenyn (Brunch)



Le Pain francais är en kafékedja i Göteborg, för just den i Avenyn har de höjt nivån lite med finare inredning, olika sittningar på deras terassvåning såsom middagar, afternoon tea och brunch. Brunchen serveras endast på söndagar och det är bordsbokning mellan 12-14 och från 14 är det drop in (det är även drop in innan 14, men i mån av plats). Vi hade bord från 12 och var en av de första som kom fram. Medan vi väntade hann vi kolla i deras kaféavdelning på markplanet, det var mysigt och de hade en massa gott i kyldisken. Det var fyllt med matiga baguetter, sallader och goda bakelser och kaffebröd. Om man vill fika och äta goda bakelser är Le pain francais det perfekta stället. 
Brunchen verkar vara populär och var fullsatt vid 12, det var dock mindre folk redan runt 14, kan ha påverkats av hockeyfinalen som visades samma tid. På matfronten fanns det mycket att välja mellan, frukostflingor, många kalla rätter, enstaka varmrätter och ett stort efterrättsbord. Jag skippade frukostflingorna och började med de kalla rätterna vilket jag tyckte var det bästa på buffén, det fanns mycket att välja mellan och några enstaka rätter föll mig i smaken. Jag tycker generellt att många brunchställen lyckas bättre med deras kalla rätter än med de varma rätterna, det gällde även här. Vad gäller de varma rätterna tyckte jag endast att deras äggröra och gnocchi var ok, förutom dessa var varmrätterna inget att hurra för. Vad gäller efterrättsbuffén fanns det en hel del att välja mellan och det var några enstaka som föll mig i smaken, såsom deras pistage- och lakritsmacaron och deras chokladtarte. Det var dock lite synd att de valde att lägga deras efterrättsbord i ett hörn på kortsidan, de borde istället lägga efterrätterna på samma höjd som resten av buffén, t.ex. på barbordet bakom oss. Nu miste de fina bakelserna sin glans som ryktet talade för. Som jag tidigare har nämnt, har jag lite svårt för bufféer och det gäller även brunchbufféer. Det ser bra ut och man kan välja mellan många olika rätter, men inga av de rätterna som serveras ger mig en wow-faktor. Trots mina åsikter om bufféer var brunchen på Le pain francais ändå en av de bättre. Det var trevligt med glastaket ovan en som ger ett perfekt ljus, det var sköna soffor och det rådde en skön stämning utan stress, dessutom fanns det en hel del rätter att välja mellan. Brunch för mig är mer ett trevligt sätt att träffa vänner som samtidigt mättar magen och det var trevligt idag. 

Kort om Le Pain Francais Avenyn:
Mysigt, ok brunch, efterrättsbuffé


Pris: 199kr
Ingår: Kaffe/te


Maten: 3
Atmosfären: 4
Servicen: 3
Helhetsbetyg: 3


Le pain francais
Kungsportsavenyn 7, Göteborg

Tel: 031-790 11 09
www.lepainfrancais.se





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar