söndag 9 februari 2014

Resa - Aosta topp 5

Kom nyss hem från en trevlig vistelse i Aosta, en del av Valle d`Aosta, i Italienska alperna. Det har varit trevliga dagar med mycket skratt, skidor och som vanligt i Italien, även mycket mat. Här är mina topp 5 från vistelsen.
Molto bene!


1. Landskapet
Landskapet är helt fantastiskt, det är vykortsminnen överallt vart man än befinner sig och i 360 grader. Det är så himla vackert och vakna till en fantastiskt utsikt över backarna och så himla underbart att åka skidor i den fina miljön, det är nästan som att man åker på moln. Sen är det plus i kanten att man kan bada jacuzzi på hotellet till en fin solnedgång.

Som moln


Utsikt från hotellrummet


Jacuzzi med fantastiskt utsikt

2. Skidor

Såklart hamnar skidor på listan. Det är bra backar och fantastiskt miljö. Ni som älskar skidor måste någon gång i livet åka ner till alperna. Det som är bra med Aosta är att det är en liten alpstad istället för alpby men även för att det är nära till många bra backar både pist och off pist. 









3. Guiderna

Varje gång vi har åkt ner har vi haft trevliga och proffsiga guider som har förgyllt våra resor. Den här gången var inget undantag. Micke och Marco gjorde våra dagar och kvällar perfekta. 







4. Maten i backen

Jag har endast varit i Italien och åkt skidor, men det jag har hört från de andra som har varit i franska och schweiziska alperna så slår Italien de andra "by miles" vad gäller maten i backarna. Det kan jag nästan tänka mig, maten man hittar i backen är magnifik. Se dock till att hålla er borta från restaurangerna vid lifterna, de bästa finns i backarna.







5. Drycken
En tradition som jag har när jag är nere i Alperna, är att dricka varm choklad med vispat grädde i backen. Det ska vara deras tjocka varmchoklad med mycket grädde i, inte den som innehåller mest vatten. Denna får ni inte missa, om ni gillar choklad givetvis. 
Sen ska man såklart dricka Prosecco och rödvin, vilka är mina favoriter och något man hittar gott om och gott av i Italien. Det var två röda viner och ett Prosseco som jag gillar starkt.


Tradition
Så tjockt ska det vara!



Riktigt gott vin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar