onsdag 8 januari 2014

Restaurang - Sacramento Lissabon

På vår första kväll i Lissabon frågade vi hotellreceptionen efter någon bra portugisisk restaurang. Han rekommenderade då restaurang Sacramento som låg ca 5 min promenad från hotellet. Även om vi förstod att det med stor sannolikhet kan vara en turistrestaurang valde vi den ändå, klockan var 22 och vi var hungriga.

Sacramento är en portugisisk restaurang och bar och ligger i en tvärgata till shoppinggatan Rua Garrett. Det var fullsatt när vi kom dit och fick därför vänta i baren. Under tiden vi väntade beställde jag frozen strawberry daquiri och Kevin beställde deras Lemon Sour eftersom de hade slut på Pisco. Jag ångrade att jag beställde deras daquiri, det var den sämsta jag har druckit, dock var Kevins drink helt ok. Tror inte att drinkar är deras specialité, snacksen man fick till drinkarna goda, vilka var färskostfyllda smördegskoppar med syltsträng. Efter en kort stund fick vi vårt bord i matsalen. Vi valde att dela på en förrätt för att orka med efterrätter. Till förrätt valde vi lax marinerad i lime och kokosmjölk serverad på en bädd av sallad. Vi tyckte båda om denna rätt och tyckte att både laxen och salladen var fräsch, med bland annat björnbär. Till varmrätt valde vi deras signaturrätter vilka var torskrygg med rostad potatis och spenat och grillad bläckfisk med gräddstuvad spenat och kokt potatis. Jag tyckte att bägge rätterna var goda bläckfisken hade en bra konsistens och var en av de bästa bläskfiskrätterna jag ätit. Ett stort minus får de dock för sanden jag fick i en del tuggor. Kevins torsk smakade bra den med, speciellt rostade vitlöken som de toppade fisken med. Till efterätt valde Kevin deras Apple Tarte med yoghurtglass som var inte alls i min smak då den var både för söt och för sur. Jag valde deras mjölkkrämsfyllda jordgubbar doppade i vit- och mörkchoklad. Anledningen till att jag valde jordgubbarna var för att kvinnan vid bordet bakom Kevin hade beställt samma efterrätt och sa "Mmm" och gav en överraskande och nöjd min för varje tugga hon tog. Jag gav samma läte och min när jag njöt av min efterätt. Den efterätten är nog en av de enklaste men ändå godaste efterrätten jag någonsin ätit. Smaken från mjölkkrämen och chokladerna var rund och fyllig och passade perfekt till de fräscha och söta jordgubbarna. Det var en väldigt god och fräsch efterrätt, kan varmt rekommenderas. Sacramento är en stabil restaurang som serverar god portugisisk mat, med en helt ok inredning och väldigt trevlig service, undvik dock drinkarna.

Kort om Sacramento:
God portugisisk mat, bra och trevlig service



Pris: Medel
Ingår: Brödkorg, olja och oströra  ("ingår" mot en kostnad)


Maten: 3
Servicen: 4
Inredning: 3
Helhetsbetyg: 3



Sacramento

Calcada do Sacramento
Tel: 351- 21 342 05 72

www.sacramentodochiado.com




Färskostfyllda smördegskoppar med syltsträng

Oströra
Lax marinerad i lime och kokosmjölk
serveras med en fräsch sallad


Grillad bläskfisk
med gräddstuvad spenat och kokt potatis

Torskrygg med spenat och rostad potatis

Apple tarte med yoghurtsglass
Himmelskt goda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar