söndag 26 januari 2014

Restaurang - Brewdog

I veckan var vi på AW på restaurang Brewdog tillsammans med Ola, Simon och Malin. 

Brewdog är en skotsk restaurangkedja som nu har öppnat sin första restaurang i Stockholm på St. Eriksgatan. Det är en restaurang på två våningar med baren på markplan och restaurangen på den övre våningen. Menyn ser lockande ut med bland annat marulkkind och hamburgare. De har två olika sorters hamburgare varav skillnaden på dessa endast är storleken och antal ostar de innehåller, de hade kunnat variera lite mer på hamburgarna. Alla i sällskapet som åt valde deras Badass hamburgare med rökt oxtunga, lagrad hushållsost, kålsallad och friterad potatis förutom Kevin som valde deras Marulkkind serverad på en planka tillsammans med rökta räkor, friterade blåmusslor, pumpakräm, saltgurka och stekt potatis. Man märker att det är en restaurang där fokuset ligger på ölen mer än på maten. Dels för att det ser ut att finnas fler antal ölsorter än maträtter men även dels p.g.a. smaken på maten. Jag som verkligen tycker om hamburgare blev lite besviken på deras hamburgare. Brödet tyckte jag var för kompakt och ingredienserna bidrog inte så mycket till smaken. Dessutom beställde jag min hamburgare well-done när de rekommenderar medium-well, vilket jag absolut förstår att det kan påverka konsistensen på hamburgareköttet. Min hamburgare var tyvärr alldeles för hård, jag har ätit bra well-done burgare. De andra i sällskapet tyckte om hamburgaren, speciellt smaken i köttet som var lättrimmat, jag tyckte det var sådär. Denna hamburgare hade behövts bli serverad i ett fluffigare bröd och mer sting i såsen för att få mig intresserad.
Kevins marulkkindsplanka som vi alla blev imponerade av när den kom in blev en ännu större besvikelse, när jag smakade på den. Marulkkinden var för överstekt, friterade blåmusslorna smakade inte bra alls och passade inte in. Plankan hade helt och hållet inte en bra kombination vad gäller ingredienserna. Jag kan verkligen inte rekommendera denna planka. Jag blev som sagt inte imponerad av maten och eftersom jag inte är så förtjust i öl, är Brewdog inte en restaurang för mig, dock kan jag tänka mig hänga där för en skön AW. Brewdog är ölnjutarens hak.



Kort om Brewdog:
Öl, AW, sådär mat

Pris: Medel
Ingår: -

Maten: 2
Servicen: 3
Atmosfären: 3
Helhetsbetyg: 2



Brewdog
St. Eriksgatan 56
Tel: -
www.brewdog.com
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar