tisdag 21 januari 2014

Restaurang - Kryp in

När jag och tjejerna har våra träffar brukar vi alltid äta ute på restaurang där vi alla turas om att välja restaurang. Den här gången var det LiLis tur att välja och hon valde en restaurang som hon länge velat testa, hon valde restaurang Kryp in.

Kryp in ligger i Gamla stan och ligger tvåa på trip advisor för Stockholmsrestauranger. När LiLi berättade detta för mig var min första tanke, hmm...turistrestaurang nr 1? Man har sina fördomar för restauranger som ligger i Gamla stan och samtidigt ligger högt upp på Trippans lista, eftersom det är turister som oftast betygsätter restaurangerna. Men jag är alltid öppen för förslag och såg fram emot en trevlig middag med tjejerna. Dessutom finns det bra restauranger i Gamla stan, så man ska inte dra för hastiga slutsatser.
När vi kom fram till restaurangen kändes det nästan som att man behövde krypa in, det var en liten och mysig restaurang med några fåtal bord. Vi fick ett ganska dåligt intryck av servicen redan i början av middagen. När servitrisen visade Michelle till bordet för fyra personer och Michelle berättade för henne att vi var fem personer, eftersom Josie var i stan och skulle joina oss, ska servitrisen tydligen ha visat sitt missnöje samtidigt som hon visade Michelle ett annat bord, för fem personer. Nu pratar vi ändå om en halvfull restaurang och Lii hade ringt in innan helgen och ändrat antalet personer. Det var verkligen inte en bra service och jag kan tycka att de kunde ha varit lite trevligare än vad de var under hela middagen.
När det gäller maten så fanns det bara klassiska rätter, både svenska och "internationella" såsom wallenbergare, torskrygg med stompad potatis, lammlägg och tournedos. Michelle, Manda och jag valde deras rödvinsbrässerat lammlägg, LiLi valde deras wallenbergare och Josie valde torskryggen. Lammlägget var bra dock hade det kunnat varit lite mer mört. Pommes Anna och getostkrämen smakade bra och passade till lammlägget, dock valde jag att lämna deras picklade smålökar och gulbetor eftersom de var alldeles för söta och samtidigt för sura. Manda och jag gjorde ett misstag. Vi bröt en oskriven regel som vi har, vi valde båda samma rätt. Vi brukar aldrig välja samma rätt eftersom vi båda är mellanrättstjejer och föredrar att byta våra rätter med varandra så att vi får lite variation i paletterna. Tyvärr valde vi båda lammlägg och fick äta oss igenom hela lägget, det blev lite för mastigt. Jag fick dock nöje att smaka på wallenbergaren och torskryggen och tyckte faktiskt att bägge rätterna speciellt wallenbergare smakade bättre än min egen rätt. Jag kan absolut rekommendera wallenbergare om ni skulle besöka denna restaurang, de fick till en bra smak och lagom mjuk och hård konsistens på kalvfärsbiffen vilket är ett krav. Maten var bra, restaurangen är mysig dock kunde servicen ha varit lite bättre. Restaurang Kryp in var ändå bättre än vad jag hade förväntat mig. 


Kort om Kryp in:
God mat, klassiska rätter, mysig

Pris: Medel
Ingår: Brödkorg med vispat smör

Maten: 3
Servicen: 2
Atmosfären: 3
Helhetsbetyg: 3


Kryp in

Prästgatan 17, Gamla stan
Tel: 08-20-88 41
www.restaurangkrypin.se












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar