måndag 26 augusti 2013

Restaurang - Underbar

I fredags träffade vi Laura och Shamash för lite libanesisk mat, vi testade ett ställe som ingen av oss hade varit på, restaurangen Underbar.

Restaurang Underbar ligger på Drottninggatan, ganska högt upp på gatan, och är en libanesisk restaurang.
Som övriga libaneiska restauranger serverar de varma och kalla meze och grillrätter. Vi valde elva olika varma och kalla meze, med några av de klassiska såsom tabbouleh, falafel, vitlöksscampi, ostrullar etc. Den varma mezen Arayes Msassa som är grillat bröd med halloumi och mynta, var inte bara ny för mig utan även den jag och hela sällskapet tyckte mest om. Brödet var stekt i lagom mycket matfett att man nästan inte insåg att det var libabröd det var, utan något mer smöraktigt bröd. Fyllningen med halloumi och myntan var i symbios med varandra, ingen tog över den andres smak. Några andra  favoriter på Underbar var även deras spenatpiroger och ostrullar, som hade en perfekt mjuk och god smak. Vinbladsdolmar som oftast kan vara för sura hade en perfekt syrlighet och tabboleh var lika bra som vanligt. Tyvärr gav de övriga rätterna inte mig mycket att minnas för. Falafel var för torra vilket är synd då de också är en av mina favoriter. De inlagda köttfärsfyllda aubergine som jag såg mest fram emot då jag riktigt gillar aubergine och inlagda saker, var alldeles för sura, så sura att jag medan jag beskriver de, vattnas i munnen på mig. Jag kan rekommendera Underbar som har rätt så bra läge om man är i city. Glöm då inte att beställa Arayes Msassa, men försök och undvik deras inglada köttfärsfyllda aubergine.


Pris: Medel
Värt? Ja (beroende på valen av Meze)


Restaurang Underbar
Drottninggatan 102, City
Tel: 08-10 11 16

www.restaurangunderbar.se






Alla de goda syns på bilden

Falafel, Tabbouleh, aubergine etc

Nöjda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar