lördag 17 augusti 2013

Recept - Gnocchi

I torsdags blev vi hembjudna till vännerna Rebecca och Niklas på middag.
Jag hade höga förväntningar på denna middag hos de, eftersom jag vet att de gillar mat väldigt mycket och att Niklas länge lyckats fått mig att vilja att äta hans mat, det finns ingen annan som kan beskriva en långkok så passionerat som Niklas.
När vi plingade på dörren och Niklas öppnade med en varm kram kände jag direkt att det skulle bli långkok vilket var precis som jag hade hoppats på, då det är en av mina favoriträtter. De hade lagat långkok av lamm och till det skulle vi äta gnocchi, italienska potatisklimpar, vilket det även är något som jag tycker väldigt mycket om, efter alla mina resor i Italien.

Kvällen var hur trevlig som helst med trevligt sällskap och supergod mat och vin, grytan som fått koka i flera dagar hade en perfekt smak och konsistens och passade utmärkt med de färska gnocchin. Mina höga förväntningar på maten uppfylldes. Under kvällen upptäckte vi även att vi har väldigt mycket gemensamt såsom inredning, resor och mat, med de gemensamma nämnarna; märg, sniglar och vin. Nedan kommer ett recept på gnocchi via Niklas, the chef.



Recept - Gnocchi
Potatis, 1 kg
Vetemjöl, 100gr
Äggulor, 2
Salt och peppar (både vitpeppar och svartpeppar)
Koka potatisarna och pressa sedan med potatispress.

Sikta mjölet över potatisen
Tillsätt äggulorna och kryddorna
Knåda till en deg och rulla sedan ut
Skär i lagom stora bitar.
Formen på gnocchin bestämmer ni, man kan antingen trycka med tummen, rulla med en gaffel eller låta de vara.
Koka tills de flyter upp.
Om ni vill kan ni även steka lite snabbt, för lite stekyta.



Den fina inredningen....
...exakt så som jag gillar
Vino vino vino
Appetizer



Wu-tang time


Pressa kokt potatis

Sikta mjölet

Knåda

Till en deg

Rulla

...och skär

Forma till valfri form

Koka tills de flyter upp och stek sedan

Kan ätas med lammgryta...

...toppad med basilika och riven parmesanost


Limoncello...

...med glass och gubbar till efterätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar