måndag 24 mars 2014

Recept - Ceasarsallad och ceasardressing

Ikväll hade vi Lili, Men och söte Joshi över på middag. Det blev ceasarsallad med hemmagjord ceasardressing. Ceasarsallad är min favoritsallad och jag är väldigt kräsen med dressingen. Den här gången blev det helt ok, men jag ska nog testa utan senap nästa gång.


Recept - Ceasarsallad (6 port)

Kycklingfilé, 4 st
Romansallad, 2 st
Rödlök, 1/2
Bacon, 2 pkt
Parmesanost
Ceasardressing
Krutonger


Stek kycklingfilé lite i taget för att få en fin stekyta.
Stek sedan bacon knaprigt.
Finhacka rödlöken.
Servera tillsammans med romansallad, hyvlad parmesanost (jag använder potatisskalare) och ceasardressingen.


Recept - Krutonger

Surdegsbröd
Kallpressad rapsolja
Flingsalt
Peppar


Skär surdegsbröd i mindre kuber, lägg sedan på ugnsplåt med bakplåtspapper. Ringla över kallpressad rapsolja, flingsalt och peppar, in i ugnen på ca 200°C tills de får en fin gyllenbrun färg.

Tips! Jag har alltid surdegsbröd frysen som jag har fryst ner i skivor som jag brukar ta fram några minuter innan och använder till krutonger.



Recept - Ceasardressing (ca 4 dl)

Vitvinsvinäger, ca 3 msk
Sardeller, 3 st
Äggula, 2 st
Vitlök, 3 klyftor
Senap, 1/2 tsk
Citron, ca 3-4 msk

Kallpressad rapsolja, ca 2,5 dl
Salt
Peppar 
Parmesanost, 0,5 dl


Mixa äggula, vitvinsvinäger, vitlök, senap och sardeller.
Ringla sedan ner rapsolja lite i taget, med smal stråle ner i blandningen samtidigt som du fortsätter att mixa.
Salta och peppra.
Tillsätt riven parmesanost och vispa sedan för hand eller elvisp.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar