tisdag 1 oktober 2013

Michelinrestaurang - 28+

Här kommer ett inlägg om mitt tidigare besök på michelinrestaurangen 28+.

28+ är en michelinrestaurang som ligger i Göteborg. Det var i samband med ett firande som jag var där tillsammans med ett mindre sällskap och hade en trevlig privat middag i deras chambre separée på övervåningen. Under middagen bjöds det på en god trerättersmiddag och som övriga michelinrestauranger "erbjuder" de amuse-bouche och friandiser mellan rätterna. Maten smakade väldigt bra och var perfekt tillagad. Jag tyckte om samtliga rätter som serverades men hade två rätter som var favoriter och det var förrätten som bestod av halstrade pilgrimsmusslor med jordärtskocksskum och varmrätten som var lamm i variationer som hade en perfekt grillad fettparti som gjorde att köttet smakade saftigt och gott. Pilgrimsmusslorna var perfekt tillagade och tillsammans med de övriga komponenterna på tallriken var det magnifikt. Något jag ser extra fram emot vid mina besök på michelinrestauranger är att man inte vet vad deras smårätter består av tills man får de serverade, som små överraskningar, lika spännande var det även den här gången. Den här middagen var oförglömlig dels på grund av det trevliga sällskapet och dels på grund av maten och servicen, det gjorde 28+ bra.

Vad tyckte jag om 28+?
Både maten och servicen tyckte jag var väldigt bra och höll en michelinstandard, även om det enligt mig inte var bland de bästa michelinrestaurangerna vad gäller den experimentella fronten. För en enklare michelinrestaurang kan jag absolut rekommendera 28+ som har prisvärda gruppmenyer. Extra plus får de för sin fina chambre separée som verkligen är perfekt för en trevlig privat middag.


Pris: Medel-lyx
Ingår: Amuse-bouche och fridanser (ingår i menyerna)


Maten: 4
Atmosfären: 5
Servicen: 5
Helhetsintyg: 5


28+
Götabergsgatan 28, Göteborg
Tel 031-20 21 61
www.28plus.se




Vackra Manda
Söta Katie
Variation av bröd
Amuse-bouche
Prilgrimsmusslor med jordärtskocksskum
Smaklöksrensaren citronsorbet
Lamm i variatoner
Björnbärsmousse
Citronmaräng, citronsorbet och lakritssås
Macarons av caramel, lakrits, choklad och pistage

Fina paret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar