söndag 13 oktober 2013

Vin - Europarunt

Igår fick vi spontanbesök av Mårten och Niclas. Det var en trevlig middag som resulterade i heta cannelloni, 5h av långa diskussioner, en charkbräda och 3 flaskor vin.
Det blev nästan Europarunt vad gäller vinerna, det blev en portugis, en italienare och en fransyska. Varav två av de tyckte jag väldigt mycket om och vill rekommendera. Helt överraskande är det inte att det blev italienaren och fransyskan som jag tyckte mest om. Har ännu inte hittat en portugis som jag fastnat för, inte heller fick Melandro mig att göra det.
Det italienska vinet var
Castelforte, Valpolicella Ripasso som hade en riktigt rund och fruktig smak. Man blir nästan aldrig besviken på en Valpolicella, speciellt deras Amaroneviner och inte heller blev jag på denna Ripasso, som endast kostar 89kr.
Det franska vinet var Louis M Martin, Cabernet Sauvignon. Personligen föredrar jag italienska viner före franska och har många favoriter som är från Italien. Den enda franska favoriten jag har på min lista är Louis Jadot, Bourgogne Pinot Noir som nu får sällskap av en annan Louis, Louis M Martin. Smakar det så kostar det och det gör detta vin, vilket kostar 199 kr. Detta vin hade likt Valpolicellan en riktigt rund och len smak, den var inte sträv och var väldigt lättdrucken. 



 

Castelforte, Valpolicella Ripasso, 89kr

Louis M Martin, Cabernet Sauvignon
, 199kr







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar