tisdag 8 oktober 2013

Restaurang - Ho's

Josie var i stan för en kort visit och vi hann med en trevlig middag på restaurang Ho's tillsammans med Manda igår.

Ho's är en kinesisk restaurang som ligger i Hornstull och har blivit prisad för Europas bästa kinesiska restaurang. Med det i bagaget och att flera bekanta har sagt att den restaurangen är bra hade jag riktigt höga förväntningar. Efter att ha ätit där för första gången, förstår jag inte riktigt varför den har fått så bra betyg. Vi valde tre olika rätter, vilka var szechuanvattenkokt fisk med vinäger, torrfriterade revbenspjäll med pepparstark chilli och Ma po tofu. Av namnen i sig förväntar man sig att bli serverad tre kryddstarka rätter eftersom szechuan är känd för sin kryddstarka mat, revbensspjäll med "pepparstark chilli" låter väldigt starkt och ma po tofu brukar vanligtvis har lite hetta i sig. Men icke, ingen av dessa rätter var kryddstarka utan de var istället söta, för söta t.o.m. När jag började äta dessa rätter tyckte jag att de var rätt goda, dock kan det ha berott på att det dröjde ett tag innan vi fick rätterna, så att vi alla hann bli riktigt hungriga. Efter ett tag kände jag att alla rätter var för söta. Det var ingen balans i rätterna som fick mig att vilja äta mer och mer, det blev helt enkelt för sött som fick mig att tröttna lätt. Av alla tre rätter var fisken den som var bäst, konsistensen på fisken hade de tillagat till perfektion. Den rätten och de andra rätterna skulle säkert vara riktigt bra om de bara de kunde få till smakbalansen.
Jag hade även hoppats på att få se lite mer avancerade traditionella rätter på menyn och blev även där besviken. Speciellt när vi specifikt hade frågat servitrisen om de möjligtvis hade andra rätter än de på menyn, lite mer "traditionella". När vi sedan hade ätit klart och pratade med en annan servitör fick vi höra att det fanns en del rätter från den gamla menyn som man kunde beställa, en rätt som jag strax innan sa till tjejerna att jag hade hoppats hade funnits på menyn.



Vad tyckte jag om Ho's?
Jag hade kanske för höga förväntningar, men om en restaurang har blivit prisad för att vara Europas bästa kinesiska restaurang. Kan man med all rätt förväntar sig bra mat som man bara längtar tillbaka till, tyvärr gör jag inte det. Servicen var ok, maten var sådär och inredningen var inget märkvärdigt. Dock kommer jag ändå att besöka de igen, men bara för att testa deras banan med glass som endast kostar 35kr. Den ska ju vara söt så där kan de inte misslyckas med tänker jag. 


Pris: Medel


Maten: 2
Servicen: 3

Atmosfären: 2
Helhetsbetyg: 2



Ho's
Hornsgatan 151, Stockholm

Tel: 08 – 84 44 20
www.restauranghos.se



Torrfriterad revbenspjäll
Mapotofu
Szechuanvattenkokt fisk med vinäger




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar