onsdag 25 september 2013

Restaurang - Svartsö krog

När vi var och seglade i helgen la vi till vid Svartsö och åt middag på Svartsökrog.

Svartsö krog ligger på ön Svartsö och är en året runt restaurang. Jag måste erkänna att jag inte hade höga förväntningar på restaurangen, dels för att det ligger på skärgården och dels av det man ser på utsidan. Man ska verkligen inte döma boken efter omslaget för den här restaurangen kan leverera vad gäller både maten och ölen. Jag som ännu inte har lärt mig att dricka öl, njöt när jag drack Mikkellers Cream Ale. Den hade en rund smak och smaken påminde väldigt mycket om litchi, god var den. Vad gäller maten blev det en trerätters varav varje rätt var tillagad och komponerad med finess. Till förrätt valde jag deras kantarelltoast och det var en av de godaste toasterna jag ätit, kantarellblandningen var perfekt krämig och hade en rund och god smak, mums var den! Till varmrätt blev det svamprisotto med tryffel, fänkål och örter, även den smakade riktigt bra och riset var perfekt tillagat. Om man ska vara lite kritisk så tyckte jag nog att det var en aning för mycket citron i rätten, det förstörde lite av den runda smaken. Till efterätt valde jag en bit manchego med tomatmarmelad, även den rätten överraskade mig positivt. Tomatmarmeladen var en hit, den slår alla andra marmelader jag hittills har ätit tillsammans med ostar. Smaken av tomaten gav marmeladen en rundare och mer basisk smak än vad andra marmelader brukar smaka. Kan absolut rekommendera tomatmarmelad om ni kommer åt det någonstans, så får vi hoppas att den smakar lika bra som Svartsö krogs tomatmarmelad för den var enligt mig höjdpunkten under middagen.

Kan absolut rekommendera Svartö krog med bra mat, god öl och trevlig service!


Tips! Du kan ta dig dit med egen båt, båttaxi eller med Waxholmsbåten.


Pris: Medel
Ingår: Bröd och smör
Värt? Ja!



Svartsö Krog
Svartsö, Stockholms skärgård

Tel: 08-54247255
www.svartsokrog.se






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar