söndag 29 september 2013

Restaurang - Bistro Bon

Jag har haft fulla dagar och ej hunnit skriva om mitt besök på restaurangen Bistro Bon, som jag för några dagar sedan åt en trevlig middag tillsammans med Kevin och Kivan.

Bistro Bon är en fransk bistro som ligger på Renstiernasgatan nära Nytorget. Det är en trevlig och mysig bistro med god mat och bra service. Jag har varit på Bistro Bon tidigare och varit nöjd, därför är det är en restaurang som jag oftast rekommenderat till de som har frågat mig om restaurangförslag.
Bistro bon har alltid en kvällserbjudande på 3-rätters för 295kr, vars rätter varierar från dag till dag samt en plat du jour (dagens rätt). Den här kvällens 3-rätters, som killarna valde, bestod av en krämig kräftsoppa med kräftor & västerbottenostterrin till förrätt, till varmrätt Lobster à la Bon alternativt Entrecôte Tryffel och till efterrätt en klassisk crème brulee. Jag fick smaka lite av de rätterna och tyckte nog inte att kräftsoppan var så krämig som de beskrev det och en aning lite för salt som dock passade bra med terrinen. Vad gäller ena varmrätten Lobster à la bon var hummern en aningen lite för tillagad, några sekunder mindre skulle den vara perfekt, sen skulle jag nog föredra pommes till den istället potatissallad. Crème brulee däremot hade en perfekt knäckig yta men en aning för söt. Jag däremot valde deras lammläggbourgignon som serverades med smörtekta kantareller och en krämig potatispuré
samt en side dish på ugnsstekta rödbetor och chèvre. Lammlägg är något jag tycker väldigt mycket om och har höga krav på hur det tillagas. Bistro Bon hade lagat det till perfektion, köttet var riktigt mört och ramlade lätt av från benet och potatispurén med lagom mycket smör var riktig god. Side dishen rödbetor och chèvren var också bra tills jag upptäckte att de fortfarande var jordiga, så pass jordiga att jag var tvungen att lämna det, vilket var synd till min förtjusning av beta och chèvre. Jag meddelade om min besvikelse, vilket Bistro Bon erbjöd oss alla gratis kaffe, vilket jag tycker var en ypperlig hantering av kritik.

Vad tyckte jag om Bistro Bon?
Jag tyckte väldigt mycket om min varmrätt och var lite besviken på kvällens trerätters, dock kommer jag fortfarande att föreslå Bistro Bon för en trevlig och enkel middag utifrån min bedömning från alla mina besök. Några rätter som jag tyckte väldigt mycket om från mina besök är lammlägg bourgignon, moules frites och deras gruyèregratinerad wagyuburgare. Dessa rätter kan jag varmt rekommendera om ni ska till Bistro Bon.

Pris: Medel
Ingår: Bröd och smör


Maten: 3

Servicen: 4
Atmosfären: 3
Helhetsbetyg: 3



Bistro Bon
Renstiernasgatan 30, Södermalm
Tel: 08-640 19 19
www.bistrobon.se


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar