fredag 12 april 2013

Restaurang - Farang Stockholm

Jag har två vänner som har sagt till mig att jag måste testa Farang, den rätt så nya restaurangen från Finland som serverar asian fusion.
Ikväll var jag där för första gången på en middag tillsammans med familjen Lamooi. 

Farang drivs av tre finska krögare och är en systerkrog till deras restaurang i Helsingfors, med samma namn. Första intrycket av restaurangen var WOW, vilken lokal! Rymden i den 700kvm avlånga gamla fabrikslokalen var fantastiskt. Inredningen var stilren med touch av modern Asia, med mycket betong och trä. Belysningen och ljudvolymen var dämpad, perfekt för en trevlig middag med trevligt sällskap.
Köket låg på ena långsidan och de 180 sittplatserna i mitten och andra långsidan. Servicen var bra, man behövde inte vänta länge för att få beställa eller få deras uppmärksamhet.
Vad gäller maten så hade jag högre förväntningar än vad den gav mig. Det är riktigt svårt att få till bra asian fusion, och ännu svårare att få oss asiater att tycka om det. Vi var fyra i sällskapet varav tre som åt och delade på fyra rätter, vilket är vanligt i Asien, att hela sällskapet delar på flera rätter, som även är Farangs tankesätt med deras "share food".
Michelle fick äran att välja rätterna, vilka blev Soft shell crab, Kalvkind seremband, Krispig gris och palmsockerkaramell samt Morning glory salt&peppar tofu.
Första felet med Farang var att döpa en rätt till Morning glory och inte innehålla den asiatiska grönsaken med just namnet, Morning glory. Dock måste jag ändå erkänna att just den rätten blev min favorit bland de fyra vi beställde. Den var så god att jag till och med "slickade rent skålen".
De andra rätterna hade inte lika hög standard som jag hade hoppas på. Den krispiga grisen var lite väl för krispig, samma var det med soft shell crab som skulle kunna vara en aning lite mindre tillagad. Att bara en rätt av fyra gav något att minnas ger Farang tyvärr inte ett så högt betyg trots den grymma lokalen. Jag ger Farang 3 av 5p.

Pris: Mellan-Lyx
Värt?: Nja?



Farang
Tulegatan 7
113 53 Stockholm
Tel: 08-673 74 00

www.farang.se






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar