onsdag 21 maj 2014

Restaurang - Häktet

I helgen var vi och åt en spontanmiddag på Häktet tillsammans med vännen Ola.

Häktet är en restaurang och bar på Södermalm som ännu inte har nått till mainstreamfolket. Det är en liten pärla som är trevligt inrett inomhus och har en trevlig innergård. Innergården öppnar för middag i slutet av maj, fram till dess får man nöja sig med en drink i handen, vilket inte är så dumt i denna varma sommarvärmen. På Häktet finns det även en chambrè separée och chefs table/room som man kan boka för privata tillställningar.
Eftersom vi inte hade bokat fick vi ett bord vid baren, vilket passade utmärkt. Jag började middagen med ett ostron, nästan så att jag ångrade mig att det inte blev en dussin, för det var gottgott. Till varmrätt blev det fläskkotlett med confiterad fläsksida och bägge kötten var perfekt tillagade och passade utmärkt med tillbehören. Jag fick även smaka på Olas lambog, även den var superb. Jag hade velat testa deras friterade munkar med chokladparfait, men fick tyvärr inte plats i magen, det får bli på nästa besök.
Med sin aningen enkla meny med endast fåtal rätter visar Häktet att det är kvalité som gäller och inte kvantité. Häktet är det ställe man skulle vilja bli inlåst i. God mat, dryck och tillsyn från personalen, ett passande namn.


Kort om Häktet:
Superb mat, trevlig innergård, chambrè separée.



Pris: Medel-dyr
Ingår: Bröd med smör

Maten: 4
Atmosfären: 4

Servicen: 4
Helhetsbetyg: 4



Häktet

Hornsgatan 82
Tel: 08-84 59 10
www.haktet.se












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar