lördag 30 november 2013

Blue Light Yokohama

Jag har inte hunnit skriva min recension av restaurangen Blue Light Yokohama som jag och Kevin var och åt på vår date förra veckan, vill absolut inte missa att skriva den, så här kommer den.

Blue Light Yokohama är en riktig japansk restaurang och ligger på Södermalm. Mer japanskt kan ni inte hitta, åtminstone inte i Stockholm. Alla i personalen är japaner och är lika artiga som de alltid är i Japan. Jag gillar starkt hur kocken skriker upp matbeställningarna i köket på japanska högt men ändå lågt, det tog mig tillbaka till Tokyo igen. Inredningen är minimal och menyn består av både sushi, sashimi och en del traditionella japanska rätter. Vi valde att skippa sushin denna gång och valde istället några japanska rätter, som var friterad tofu, långkokt fläsksida, beef tataki, krabb- och nudelsallad, tatsuta karaage (friterad kyckling) med red QP sås, edamame och till efterätt Goma Brûlée med vit sesam. Jag tyckte om alla rätter förutom krabb- och nudelsalladen, den tillförde inget i mina smaklökar och jag tyckte nästan att nudlarna var lite för hårda. Jag tyckte mest om Tatsuta karaage med den goda majonässåsen red QP, smaken var perfekt och kycklingen var perfekt tillagad. Min andra favorit var Goma brûléen, den var riktigt god. Den hade lite fastare konsistens än den vanliga crème bruléen men fick en perfekt lagom sötma från den basiska sesamsmaken. Nästa gång kommer jag dock be att få icke-träsked, då jag tyckte att träsmaken och känslan man fick från skeden påverkade en del av den goda njutningen. Friterad tofun och långkokta fläsksidan var helt ok, men beef tataki som jag vanligtvis gillar hamnade lite i skymundan av de andra rätterna. Det fanns så mycket på menyn som jag ville testa. Dessa rätter fick det bli detta besök, nästa besök måste jag testa deras kycklingvingar och aubergine och så hoppas jag att de kommer att ha knivmusslor, då det var slut den här gången. Trots att jag länge velat testa Blue Light Yokohama, sedan öppningen, var detta mitt första besök men jag kommer garanterat att gå dit igen. Om man inte kan åka till Japan, får man nöja sig med Blue Light Yokohama.
Kan absolut rekommendera detta ställe, se dock till att boka inna då det är få platser och stor efterfrågan.



Kort om Blue Light Yokohama
Litet, trevligt och god japansk mat av japaner.

Pris: Medel


Maten: 4
Service: 5
Atmosfären: 4
Helhetbetyg: 4


Blue Light Yokohama
Åsögatan 170, Södermalm
Tel: 08 -644 68 00
www.bluelightyokohama.com








Ita taki mas

Edamame och krabb- och nudelsalladen

Krispig tofu
Tatsuta karaage med Red QP-sås

Fillet tataki

Långkokt fläsksida

Oishii

Goma Brûlée

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar