söndag 17 november 2013

Restaurang - Nybrogatan 38

I fredags invigde jag helgen med en trevlig middag med tjejerna på restaurang Nybrogatan 38.

Nybrogatan 38 ligger som namnet säger, på Nybrogatan 38 på Östermalm. Jag har ätit i den restaurangen tidigare med dess tidigare ägare under namnet Rue du pont nouveau som på franska betyder Nybrogatan. Planlösningen är detsamma, inredningen är lite förändrad men största förändringen antalet gäster. De nuvarande ägarna som även driver min favoritrestaurang Bockholmen och de andra omtyckta restaurangerna Djurgårdsbrunn och Dalarö Skans kan verkligen sin grej och vet hur man driver en framgångsrik restaurang. När man kommer fram till restaurangen hittar man en mysig uteservering som påminner om jul i Liseberg med några gäster som sitter med sitt kaffe och röker under värmaren. Redan utanför restaurangen ser man att baren är full med gäster som kör sitt AW och matsalen med fulla bord. Som tur var hade vi bokat bord annars skulle vi joina de andra som gick in och ut direkt efter att ha fått höra att det är fullbokat. Vi fick ett bord för sex personer och delade bordet med två andra tjejer. För denna restaurang som spelar rätt så hög musik var det helt ok, annars skulle det kännas lite obekvämt att kunna höra allt som bordsgrannen pratar om.
Vi beställde in flera smårätter som vi delade på vilka var rostad rökt tuppvinge, gratinerade sniglar, friterad fetaost, roqueforteburgare som vi alla beställde varsin, grillade tupphjärtan, kryddstarka småkorvar och pommes samt förrätten ankleverterrin. Jag tyckte att samtliga rätter smakade bra och hade några favoriter vilka var burgaren med en saftig och härlig smak, pommesen som var perfekt friterade och inte minst förrätten ankleverterrin med hasselnötter, kvittennötter och kalvbrässbrioche som smakade gudomligt och passade riktigt bra ihop. Den kan jag varmt rekommendera som förrätt och skulle kunna delas på två. Sen är jag är ju en riktigt brödtjej och blir riktigt glad om en restaurang serverar mina favoritbröd; fluffigt surdegsbröd och en god och saftig kavring, vilket Nybrogatan 38 gjorde. Vi gick därifrån mätta och belåtna och höll oss inom ramen av två timmar som var vår bordtid. Som ni märker är detta ställe väldigt populär och jag förstår varför.



Vad tyckte jag om Nybrogatan 38?
Fin inredning, skön stämning och bra service. Maten är god och vissa av rätterna håller en hög klass, speciellt ankleverterrinen. Kommer absolut att äta där igen. Nästa gång jag vill jag testa deras varmrätter och deras efterätt flamberade plommon med gräddkolasås och cognacsglass.
 

Pris: Medel
Ingår: Brödkorg med vispat smör


Maten: 4
Servicen: 4

Atmosfären: 4
Helhetsbetyg: 4


Nybrogatan 38
Nybrogatan 38, Östermalm
Tel: 08 - 662 33 22
www.nybrogatan38
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar