söndag 3 november 2013

Restaurang - Nosh and Chow

Igår hade Michelle och jag en mysig kväll på restaurang Nosh & Chow.

Nosh and Chow ligger på Norrlandsgatan och är Berns nya Town house. Det är ingen liten town house de har skaffat sig, utan en mäktig byggnad som sträcker sig på flera våningar med hela 150 sittplatser bara på entréplanet. Vi fick ett bord nära köket och i den sektionen var det väldigt fint och ljust inrett med ett långbord i mitten med plats för 10 pers som omringas av flera mindre bord. Vi beställde in varsin cocktail där vi lät servitrisen välja fritt av de kriteriera vi hade; Michelle ville ha något sött och syrligt och jag med men att den även ska vara lite krämig. Jag fick in deras cocktail Lemon Sorbet som var sjukt god och lär bli min standarddrink när jag är där, kan verkligen rekommendera den. Den uppfyllde alla mina kriterier, den var syrlig, lagom söt och krämig i smaken, den var spot on! Michelle fick en drink som bartendern hade kombinerat fram, även den var bra. Nosh and chow kan sina coctails, ett perfekt ställe att ta en drink eller två!
Vi skippade förrätten för att få plats med efterätt. Till varmrätt valde jag deras hummerpocherade havskatt med kantarellbrioche. Kantarellbriochen var superb med en fantastiskt len och mjuk smak och passade perfekt till fisken och de syrliga gulbetorna. Dock tyckte jag att min fisk var för rå på ovansidan och valde att säga till servitrisen, det svaret jag fick var; "Det ska vara så, det är ångkokt". Dock kunde jag inte njuta av att tugga halvt tillagad fisk och ha den råa delen mot gomen och valde att säga till igen. En annan servitris skickade gladeligen tillbaka rätten, vilket kom ut alldeles perfekt tillagad. Jag har lite svårt när personalen avisar när gästen säger till, de måste förstå att alla har olika paletter och när man spenderar så mycket pengar så vill man att det ska bli perfekt. Dessutom är det inte så svårt för de att tillaga fisken lite till så att jag skulle tycka att rätten skulle vara fantastisk, vilket den var när den kom ut igen. Kan absolut rekommendera denna rätt, dock skulle jag även rekommendera er att få fisken tillagad enligt er smak. Michelle valde deras långkok av dovhjort med potatispuré. Jag fick smaka hennes rätt och tyckte väl att den var bra men fick inte samma wow-faktor som min rätt. Till efterätt valde vi att dela på två rätter vilka blev
vitchokladcheesecake ”split” med mango, hallonsorbet, passionsfrukt, hyvlad kokos och mynta och deras chokladfondant med körbärsglass samt syltade körsbär och kanderade pistagenötter. Chokladfondant är en av mina favoritdesserter och jag är väldigt kräsen med att den ska vara perfekt rinnig annars skickar jag tillbaka den direkt, för det är hela grejen med chokladfondant. Denna var perfekt rinnig och hade en god chokladsmak men en aning för torr på utsidan, dock slank den ner perfekt tillsammans med den goda körsbärsglassen och syltade körsbären. Vad gäller vitchokladcheesecaken så brukar jag inte vara ett fan av vitchoklad, men denna cheesecake som jag hade framför mig var nog bland de godaste desserterna jag någonsin har ätit i hela, mitt liv. Den var härligt mjuk och len och hade en perfekt sötma, det var som att äta moln, så len i konsistensen och smaken var den. Dessutom passade den perfekt till den syrliga hallonsorbet och de syrliga frukterna. Är ni på Nosh and chow är denna rätt ni absolut inte får missa, jag ger denna rätt 10 av 10p! 

Vad tyckte jag om Nosh and Chow?
Inredningen är väldigt mäktig, fin och mysig, dock var det en aning för mörkt i deras toalettavdelning, nästan så att man skulle behöva en pannlampa. Personalen var trevlig, förutom hon som vägrade lyssna på mig när jag sa till om fisken och var även lite på sin höga häst, men de andra förtjänar sina guldstjärnor. Maten och drinkarna är bra och något ni absolut inte får missa är deras cocktail Lemon Sorbet och deras efterrätt vitchokladcheesecake, dessa får mig absolut att vilka besöka de igen.


Pris: Medel

Ingår: Små surdegsfrallor och smör

Maten: 5
Servicen: 3

Inredningen:4
Helhetsbetyg: 4


Nosh and Chow

Norrlandsgatan 24, City
Tel: 08-503 389 60

www.noshandchow.se




Min goda drink till vänster; Lemon Sorbet

Fina Michelle
God surdegsfralla
Långkok av dovhjort med potatispuré
Hummerpocherad havskatt med kantarellbrioche
Vitchokladcheesecake som en dröm
Chokladfondant med körsbärsglass




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar