torsdag 23 maj 2013

De små visa

För två dagar sedan blev jag inom 5 minuter påmind om två gånger om att barn är mycket visare än vad vi ibland tror att de är och att vi vuxna är för stressade och missar de viktiga sakerna i vardagen och livet.

När jag var på väg till ett möte en morgon såg jag en ung kille, ca 10 år gammal, som var på väg till skolan. Han skulle gå över samma övergångsställe som jag men från andra sidan. När jag hade hunnit gå halva övergångsstället, hade han gått 1/4 och stod kvar där mitt på övergångsstället och tittade osäkert på en buss som var på väg mot oss. Jag tittade på honom och sedan på bussen och förstod att han var osäker på om bussen skulle stanna eller inte. Jag började då att gå lite saktare och funderade om jag ska erbjuda mig att gå över med honom men märker att bussen bromsade in lite. Tyvärr så bromsade inte bussen in för att släppa den lilla killen, som hade påbörjat gången av övergångsstället och stod mitt i gatan i en dubbelriktad gata utan refug, utan för att klara svängen som kom strax efter övergångsstället. Bussen körde alltså förbi en pojke som stod mitt i gatan, ca 2 m ifrån bussen. Busschauffören var i sina 50+ och var förmodligen stressad över att komma sent till nästa hållplats där 10 andra stressade vuxna står och väntar, på väg till jobbet. Förmodligen kan det tyvärr vara den unga killens vardag, varje gång han går till skolan.

Strax efter övergångsstället fortsatte jag min väg till mötet, och stannade till, när en liten flicka i 4-års åldern med hennes trehjuling stannade ca 4 m framför mig och frågade "Varför går du på cykelvägen?". Jag tittade bak och märker då att jag hade gått på cykelbanan och sa direkt " Oj! Förlåt". 

Tyvärr är jag inte bättre jag heller, men nu vet jag det, och ska bli bättre på att inte leva det stressiga livet och njuta mer av vardagen och inte missa de "små sakerna" som är viktiga för andra.


P.s Jag tror att flickan kommer att bli något stort när hon blir stor D.s 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar