onsdag 9 april 2014

Resa Miami - Topp 5

Kom nyligen hem från en skön och trevlig semester i Miami tillsammans med tjejerna. Vi fyra åkte till Miami för att fira Mandas 30 års dag och passade samtidigt på att koppla av med en trevlig sol- och badsemester. Vi hade perfekt väder utan en enda regndroppe och hade sol och blå himmel med ca 26-29 grader varenda dag. Vi hann med mycket utan att ha planerat något och utan stress, vi tog dagarna som det kom, det kallar jag för semester.
Här är mina topp 5 från resan.


1. Stranden
Vi bodde nära stranden, med ca 5 min gångväg från hotellet. Första morgonen gick jag och Vayssan till stranden för att kolla på soluppgången och det var så vackert. Gjorde samma sak på Mandas födelsedag och även då var det lika vackert. 

Något som vi svenskar/turiser inte vet, i alla fall de jag pratat med, är att man inte behöver åka ända till Key West för att kunna se delfiner. Fick höra från lokalborna Matt, Eric och en taxichaufför att det är vanligt att man ser delfiner runt Bricall Bay, Key Biscayne och delar av Miami beach, speciellt på morgonen. Tyvärr fick jag höra det för sent, jag får ta det på nästa Miamiresa.





















2. Pulsen, folket och atmosfären
Man tröttnar aldrig på palmerna, strandpromenaden och det glada folket i Miami. Det är inte svårt att lära känna och prata med nytt folk i Miami, a
lla är trevliga och lätta att prata med. 
Sen tycker jag att det är ett plus att bilarna stannar för fotgängarna utan att vara stressade och tutade.
Det var mañana under hela semestern.







Olivier
Eric, Matej & Matt


3. Maten
Vi fyra är nog överens om att maten i det stora hela i Miami inte var det bästa vi har ätit när vi har varit ute och rest. Man kan dock inte klaga på utbudet av maten, det fanns fast food, diner och fine dining. Det fanns några ställen med några enstaka rätter som vi tyckte var bra och som vi fortfarande drömmer om, separata inlägg om dessa restauranger kommer senare.
Mina favoritmunkar Krispy Kreme fick följa med mig hem.


Se separata inlägg om restauranger i Miami och Key West nedan (klicka på namnet):
Miami:Zuma Miami, ToroToro Miami, Blocks Pizza Deli, La Sandwicherie, Miss Saigon
Key West: Conch Republic Seafood



















4. Shopping
Som alla andra storstäder är det bra shopping och det var det även i Miami. Vi hann med det stora köpcentrumet Sawgrass i Fort Lauderdale och affärerna längs gatorna i South beach.








5. Beauty schools of America

Om man inte är allt för kräsen och vill färga håret, klippa sig, fixa naglarna eller får en massage och ansiktsbehandling billigt är detta ställe perfekt. Det är studentbehandlingar för nästan inga pengar. Jag fick en skön ansiktsbehandling för endast 20 dollar, Vayssan och Josie färgade håret för 20 dollar och Manda fixade naglarna för 15 dollar.
Detta ställe hittar ni på 5th street på Miami beach.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar