torsdag 4 juli 2013

Restaurang - Oaxen Krog & Slip

Igår var det Bockholmen, idag blev det Beckholmen. Jag var nämligen på restaurang Oaxen för en sommarlunch med jobbet.

Oaxen Krog & Slip är både en ny och en gammal restaurang. Oaxen har nämligen funnits på skärgården Oaxen utan Mörkö i hela 17 år och var en välrenommerad restaurang. Oaxen blev utnämnd till Sveriges bästa restaurang av White Guide vid flera tillfällen samt hamnat på listan av The Worlds 50 Best Restaurants på 48:e platsen. Ägarduon siktade även på att få en stjärna i Guide Michelin men p.g.a avståndet blev det aldrig någon stjärna, eftersom de betygsätter endast restauranger som ligger max en halvtimma utanför storstäder.
Nu när Oaxen har flyttat in till stan, till Djurgården är det inget som kan stoppa ägarduon att försöka få sin efterlängtade stjärna. Oaxen Krog och Slip består av två delar, Krog är mer en finrestaurang med endast middagar och Slip ska vara ett ställe som man lätt kan komma och avnjuta god mat med både lunch och middag. 
Det blev en 4-rätters lunch för mig idag. Jag väljer oftast något som har med ben att göra eller något som låter helt ovanligt, vilket är motsatsen till många andra. Det blev bakad oxmärg till förrätt, lammlägg och pommes till varmrätt och mini-radiokaka och sorbet av älgört plockad från Djurgården toppad med rapsolja och flingsalt till efterätt. Oxmärgen tyckte jag var riktigt bra med en fin och rund smak. Lammlägget hade jag hoppats på att det skulle vara lite mer mört än vad det var och pommesen var inte de godaste jag har ätit. Efterätten tyckte jag var helt ok, lite förvånad över hur bra rapsoljan och havssaltet fungerar med sorbeten, tyckte dock att PiteJohanchokladkakan som chefen åt såg riktigt god ut. Mina höga förväntningar på maten infriades nog inte, samtidigt var det lunch och det var på Slipen och ej på Krogen vi åt, så jag ska inte döma ut Oaxen helt. Missförstå mig inte, maten var god och servicen var bra det med, men jag fick tyvärr ingen helheltskänsla som sa wow, utan lite över medel.
Lokalen däremot med rummets rymd och ljuset från de stora fönstrena och inredningen som var i industristilen tyckte jag däremot jättemycket om. Lite coolt var det även med båtarna som hänger i taket och det handgjorda kaklet på väggarna.

Tips! De har även ett chambre separée på övervåningen med egen terass som tar upp till 14 personer som man kan hyra för en slant.



Pris: Dyr
Värt?: Nja?



Oaxen Krog och Slip

Beckholmsvägen 26, Djurgården

Tel: 08-551 531 05
www.oaxen.com

 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar