onsdag 3 juli 2013

Restaurang - The Flying Elk och Gaston

Kevins matdag avslutades med en trevlig middag på The Flying Elk, riktigt bra val av honom! Eftersom vi inte hade bokat och det självklart var fullt fick vi plats hos Gaston som ingår i Frantzéngruppen. Gaston är en vinbar bredvid The Flying Elk, och serverar samma mat från samma kök om det är fullt hos The Flying Elk. Detta inlägg kommer därför att handla om inredningen i Gaston men om maten från The Flying Elk, en bra symbios.

The Flying Elk ligger i Gamla stan och är stjärnkrogen Frantzéns bakficka. Eftersom Frantzén är belönad med två Michelinstjärnor kan man inte gå till The Flying Elk utan att ha höga förväntningar på maten. Jag har länge velat besöka The Flying Elk samtidigt som Kevin länge velat ta mig dit för att testa den rätten han åt senast han var där, vilket var deras "to share for 2"-rätt, kalvnacke tillagad i 2 dygn, som serveras med färskpotatis, vitvinssås smaksatt med ättika och ugnsbakade rotfrukter. Jag har höga förväntningar på maten innan jag besökte The Flying Elk och alla mina förväntningar infriades. Kalvnacken som var tillagad i 2 dygn var verkligen mör och hade en mjuk och len smak som bara smälte i munnen, de ugnsbakade rotfrukterna var smakrika och var perfekt "brända",  såsen med sin lagom vinsmak och lagom syrlighet från ättikan var så god att jag åt resten som fanns som soppa.
Något som jag måste göra nästa gång jag besöker The Flying Elk är att testa någon av deras berömda ölsorter, det ska de tydligen vara kända för, bland annat.

Kan absolut rekommendera The Flying Elk och speciellt deras Kalvnacke!

Gaston är vinbaren bredvid The Flying Elk och ingår i Frantzéngruppen. Det var nästan tomt när vi kom strax efter 19 men fylldes direkt av folk som oss, som ej hade bokat till The Flying Elk. Eftersom det blev vatten för mig idag och maten var från The Flying Elk tänkte jag därför endast recensera något annat jag tycker om, nämligen inredningen. Inredningen på Gaston är helt i min stil, vilket är skandinaviskt med mycket trä, sten, koppar, glas och stål. Pricken över i:et var stenborden, något som jag alltid har drömt om, vid sidan om min betongbordsdröm, en dag blir de mina! Lika som kalvnacken var en fröjd för munnen var inredningen en fröjd för ögat. Riktigt fint var det!


Tips! Undvik att äta kött samma dag som ni ska äta Kalvnacken, "köttbiten räcker för hela veckan". 


Pris: Medel
Värt? Ooo Ja!!



The Flying Elk
Mälartorget 15, Gamla stan

Tel: 08-20 85 83
www.theflyingelk.se


Gaston
Mälartorget 15, Gamla Stan

Tel: 08-400 206 04
www.gastonvin.se













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar