fredag 20 juni 2014

Restaurang - Who's thai


Who's Thai är en systerkrog till den kinesiska restaurangen Ho's som ligger på samma gata, på Hornsgatan i Hornstull. Jag har inte varit i Thailand så mycket men jag antar att det är mycket ljusslingor, med tanke på att både Who's Thai och några andra thailändska restauranger som Koh Pangan är utsmyckade med massa olika ljusslingor, jag har kanske fel. På menyn hittar man en del traditionella thailändska rätter som inte är vanligt hos de flesta thailändska restaurangerna i Stockholm. Jag blev extra glad när jag såg friterad kyckling i pandanblad, det är något som jag åt i Hongkong när jag bodde där och har inte hittat någon restaurang som serverar det i Sverige. Vi valde 5 rätter som vi delade på. Vi valde den thailändska papayasalladen Tom sam, soppan Tom yam gong, penang curry med biff, kyckling i pandanblad och friterad hel fisk. Ett plus får de för den goda aptitretaren man fick som bestod av friterat räkchips toppad med en blandning av rivna morötter, kål och rödlök i sötsurchilisås. De är en av de få restaurangerna som förstår att "det lilla" kan göra mycket. Favoriten bland rätterna var kycklingen i pandanblad, den var  god och smakrik. Jag tyckte även att currygrytan var bra, hade dock önskat lite mer currysås. Tom yam gong var helt ok, det var något som fattades, som jag inte riktigt kommer på men helt perfekt var den inte. Sen var vi även tvungna att fråga om de hade småkrabbor för det fanns nämligen inte i papayasalladen som vi fick in, vilket originalen alltid har och det kompletterade de gladeligen i efterhand. En besvikelse på middagen var den helfriterade fisken som enligt mig inte riktigt var en helfriterad fisk. Visst, den kom ut "hel" och man kunde äta hela fisken men vi hade hoppats på att hela fisken var intakt och var helfriterad. Förutom min anmärkning på hur den serverades så smakade den rätten bra och passade väldigt bra med den gröna dippen som kom med. I början tyckte jag inte att rätterna var starka nog men fram mot middagens slut så fick jag äta upp mina egna ord, det var bra hetta i maten, så som thailändska köket ska vara. Inte som äkta thailändsk hetta, men mer åt det hållet än de flesta försvenskade thailändska restauranger brukar laga.

Kort om Who's Thai:
Traditionella thailändska rätter, god mat, bra service.



Pris: Medel
Ingår: Aptitretare

Maten: 3
Servicen: 4
Atmosfären: 3
Helhetsintyg: 3


Who's Thai
Hornsgatan 147, Södermalm
Tel: 08- 29 14 48












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar