måndag 1 september 2014

Restaurang - Jean-Georges (New York, Michelin)

Avslutar mina inlägg om New York med den första trestjärniga Michelinrestaurangen vi har varit på. Restaurangen heter Jean-Georges och är en av stjärnkocken Jean-Georges Vongeritchens 29 restauranger.

Vi bokade denna restaurang för lunch dagen innan besöket och hade tur att det fanns bord ledigt. För att vara en trestjärnig Michelinrestaurang har de väldigt bra priser på lunchen, på kvällen speglar dock priset de tre stjärnorna. Att kunna äta en trerätters på en trestjärnig restaurang för ca 68 dollar är en bra deal, så bra att vi bokade lunch för dagen därpå.
Bägge tillfällena fick vi som man alltid får på Michelinrestauranger amouse bouche, både före och efter maten.
Första lunchen valde vi sjöborre på rågbröd och foie gras med granola och bär som förrätt. Sjöborren var helt ok, den hade förmodligen varit bättre om det serverades med något annat än rågbröd. Även om foie gras inte var färsk så var den god ändå. Det var första gången jag åt foie gras med de tillbehören, men smakerna passade väldigt bra ihop. Till varmrätt valde vi ångkokt torskrygg med citrongräsconsomme toppad med honshimeijisvamp 
och den andra rätten var grillatt kalvkött toppad med sauterad svamp. Torskryggen var god och hade mycket syra i smaken, i början var jag ovan vid den väldigt syrliga smaken, men med tiden blev jag van och då gav den en fräsch och god smak. Kalven smakade väldigt gott och var båda en av våra favoriter. De fick en ganska så vanlig rätt att bli en ypperlig fin rätt med goda smaker och perfekt stekyta. Till efterrätt kunde man välja mellan fyra olika smaker, choklad, körsbär, jordgubb och sommar. Vi valde choklad vilket var det självklara valet för mig och sommar som var smaker av persika. Jag tycker om när det är olika smaker och utföranden i en och samma rätt, så jag var glad att deras efterrätter var utförda så, extra glad blev jag när jag fick syn på chokladfondant som är en av mina absoluta favoriter.
Andra lunchen valde vi helt andra rätter för att kunna smaka så mycket av menyn som möjligt. Till förrätt blev denna gång en riktigt god och fräsch krabbsallad med avokado och ärtpuré samt "tonfiskband" som serverades med avokadopuré, även denna rätt smakade väldigt bra. Till varmrätt blev det konfiterad fläsksida och ugnsrostad kummel, bägge rätterna var väldigt bra de med. Till efterrätt valde vi deras två resterande efterrätter; körsbär och jordgubb. Även om de båda inte kunde slå choklad så var de båda väldigt bra och hade fina kombinationer.
Vad gäller servicen var det väldigt bra, man kan nog aldrig förvänta sig något annat när man är på en trestjärnig Michelinrestaurang.
Nu blev det en massa bra om alla rätter, men så var det verkligen. Jean-Georges levererade bra mat och hade bra service. När ni är i New York får ni inte missa att äta lunch på Jean-Georges!


Kort om Jean-Georges:
3 stjärnor, väldigt god mat och service


Pris: Dyr
Ingår: Bröd och smör

Maten: 5
Servicen: 5
Atmosfären: 5
Helhetbetyg: 5


Jean-Georges
1 Central Park West, New York
www.jean-georgesrestaurant.com





















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar